Сучасне матерiало- та товарознавство
Ви бажаєте відреагувати на цей пост? Створіть акаунт всього за кілька кліків або увійдіть на форум.

ПРОБЛЕМИ ТЕХНІЧНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ПЛАСТМАСОВИХ МАТЕРІАЛІВ І ВИРОБІВ, ЯКІ КОНТАКТУЮТЬ З ХАРЧОВИМИ ПРОДУКТАМИ, В УКРАЇНІ

Перейти донизу

ПРОБЛЕМИ ТЕХНІЧНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ПЛАСТМАСОВИХ МАТЕРІАЛІВ І ВИРОБІВ, ЯКІ КОНТАКТУЮТЬ З ХАРЧОВИМИ ПРОДУКТАМИ, В УКРАЇНІ Empty ПРОБЛЕМИ ТЕХНІЧНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ПЛАСТМАСОВИХ МАТЕРІАЛІВ І ВИРОБІВ, ЯКІ КОНТАКТУЮТЬ З ХАРЧОВИМИ ПРОДУКТАМИ, В УКРАЇНІ

Повідомлення автор Admin Ср Бер 13, 2019 1:35 pm

О.І. Сім’ячко, к.т.н., доц.
Київський національний торговельно-економічний університет, Україна, olesim@ukr.net


ПРОБЛЕМИ ТЕХНІЧНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ПЛАСТМАСОВИХ МАТЕРІАЛІВ І ВИРОБІВ, ЯКІ КОНТАКТУЮТЬ З ХАРЧОВИМИ ПРОДУКТАМИ, В УКРАЇНІ

Полімери, які є основною складовою пластмас, є інертними високомолекулярними сполуками і потенційний ризик для здоров’я людини від використання полімерів є мінімальним. Можливу небезпеку можуть становити мономери, які не вступили або частково вступили у реакцію синтезу, чи інші вихідні речовини і низькомолекулярні добавки, що потрапили у продукти харчування під час контакту з матеріалом чи виробом з пластмас. У зв’язку з цим оцінка ризику для здоров’я і процедура авторизації мономерів, інших вихідних речовин і добавок повинні передувати їхньому використанню у виробництві пластмасових матеріалів і виробів, які контактують з харчовими продуктами [1]. Це зумовлює важливість технічного регулювання виробництва та обігу пластмас, які контактують з харчовими продуктами.
В Україні відсутня система комплексної оцінки екологічної безпеки та безпеки для здоров’я населення життєвого циклу пластмас і продукції на їхній основі, яка діє в ЄС [2]. Зокрема щодо пластмасових матеріалів і виробів, які контактують з харчовими продуктами, у ЄС діють такі документи [3]:
- Регламент Комісії (ЄС) № 10/2011 щодо пластмасових матеріалів та виробів, призначених для контакту з харчовими продуктами;
- Регламент Європейського Парламенту та Ради (ЄС) № 1935/2004 щодо матеріалів та виробів, що контактують з харчовими продуктами. Він передбачає, що процес виготовлення матеріалів і виробів, які призначені для безпосереднього контакту з харчовими продуктами, повинен відбуватись відповідно до встановлених стандартів виробничої практики, щоб під час використання їх складові елементи не потрапляли до харчового продукту у кількості, яка може бути шкідливою для здоров’я людини; спричинити недопустимі зміни у складі продукту харчування; погіршити його органолептичні якості [4];
- Регламент Комісії (ЄС) № 2023/2006 щодо перероблених пластикових матеріалів та виробів, призначених для контакту з харчовими продуктами;
- Директива Ради 82/711 від 18 жовтня 1982 р., якою запроваджуються базові норми, необхідні для перевірки міграції компонентів пластмасових матеріалів та виробів, призначених для контакту з харчовими продуктами.
Зазначені вище директиви повинні бути впроваджені у національне законодавство у 2019 році відповідно до Всеохоплюючої стратегії імплементації Угоди про асоціацію між Україною та ЄС [3].
В ЄС також діє Регламент REACH № 1907/2006 про реєстрацію, оцінку, авторизацію (дозвіл) та обмеження хімічних речовин [5].
Методологічні аспекти забезпечення безпеки для здоров’я населення пластмас і продукції на їхній основі (методики, стандарти, критерії ), що діють у ЄС, мають істотні відмінності від діючих в Україні [2].
Відповідно до Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» матеріали, що контактують з харчовими продуктами, обіг яких здійснюється в Україні, не повинні спричиняти присутність небезпечних факторів у харчових продуктах у кількості, що перевищує максимальні межі залишків. В Україні забороняється реалізація матеріалів, що контактують з харчовими продуктами, які вперше вводяться в обіг та/або вперше використовуються на території України, які не зареєстровані відповідно до вимог законодавства [6].
Відповідно до ст. 31 зазначеного Закону України державну реєстрацію матеріалів, що контактують з харчовими продуктами, здійснює центральний орган виконавчої влади, що формує та забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони здоров’я. Він визначає умови використання, максимальні межі залишків у харчових продуктах допоміжних матеріалів для переробки та матеріалів, що контактують з харчовими продуктами.
З 1 січня 2017 року втратив чинність СанПиН 42-123-4240-86 «Допустимые количества миграции (ДМК) химических веществ, выделяющихся из полимерных материалов, контактирующих с пищевыми продуктами. Методы определения» згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20 січня 2016 р. № 94-р. Документ, який регламентує в Україні умови використання, максимальні межі залишків у харчових продуктах допоміжних матеріалів для переробки та матеріалів, що контактують з харчовими продуктами, було включено до переліку нормативно-правових актів, затвердження яких прямо або опосередковано передбачено Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо харчових продуктів» [7]. Проте інформація про розробку і введення у дію такого документу відсутня. У січні 2019 року також був відхилений Верховною Радою України проект Закону України «Про вимоги до предметів та матеріалів, що контактують з харчовими продуктами».
Отже, існує необхідність розробки вітчизняної законодавчо-нормативної бази щодо технічного регулювання виробництва і обігу пластмас, які контактують з харчовими продуктами, гармонізованої з законодавством ЄС.

Список використаних інформаційних джерел:
1. Регламент № 10/2011 Европейской комиссии о пластиковых материалах и изделиях, предназначенных для контакта с продуктами питания. – Режим доступу : http://www.icqc.eu/userfiles/files/regulation-10-2011-eu.pdf
2. Дышиневич Н.Е. Базовые принципы по обеспечению безопасности полимерных материалов, действующие в Украине и странах ЕС / Н.Е.Дышиневич, В.Г. Герасимова, Е.Л. Перегуда, Т.С. Оборонова // Сучасні проблеми токсикології. – 2011. - № 5. – С. 163. – Режим доступу : http://www.medved.kiev.ua/web_journals/arhiv/toxicology/2011/5_2011/str163_2.pdf
3. Всеохоплююча стратегія імплементації Глави IV (Санітарні та фітосанітарні заходи) Розділу IV “Торгівля і питання, пов’язані з торгівлею” Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони : схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24.02.2016 р. № 228-р. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/228-2016-%D1%80.
4. Регулювання продовольчої безпеки у законодавстві Європейського Союзу та України. – Режим доступу : https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc =s&source=web&cd=3&ved=2ahUKEwis4sak8evgAhUJAxAIHbdjBGMQFjACegQIBBAC&url=http%3A%2F%2Fold.minjust.gov.ua%2Ffile%2F23479.docx&usg=AOvVaw1ZUr_IfQ4G3Gz3bDaKoduq
5. Регламент ЄC №1907/2006 REACH. – Режим доступу : http://reach.ck.ua/ec-regulations/reach-regulation.html.
6. Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів : Закон України у редакції закону № 1602-VII від 22.07.2014. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1602-18.
7. Перелік нормативно-правових актів, затвердження (внесення змін до або скасування) яких прямо або опосередковано передбачено Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо харчових продуктів». – Режим доступу : https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc =s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiuytbg-OvgAhVMp4s KHT7OB4EQFjADegQIBxAC&url=http%3A%2F%2Fradakmu.org.ua%2Fuploads%2Ffile%2F-%2Fperelik.doc&usg=AOvVaw3S9VV-Ov7kOlI-ubyRJkgF
8. Проект Закону про вимоги до предметів та матеріалів, що контактують з харчовими продуктами. – Режим доступу : http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=59002

Admin
Admin

Кількість повідомлень : 98
Дата реєстрації : 12.03.2019

https://matovarzn.forumotion.me

Повернутися до початку Перейти донизу

Повернутися до початку

- Схожі теми

 
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі