СУЧАСНІ НАПРЯМКИ ПЕРЕБУДОВИ ПІДРУЧНИКІВ ІЗ ТЕКСТИЛЬНОГО МАТЕРІАЛОЗНАВСТВА ТА ТОВАРОЗНАВСТВА ДЛЯ ВУЗІВ УКРАЇНИ
Сторінка 1 з 1
СУЧАСНІ НАПРЯМКИ ПЕРЕБУДОВИ ПІДРУЧНИКІВ ІЗ ТЕКСТИЛЬНОГО МАТЕРІАЛОЗНАВСТВА ТА ТОВАРОЗНАВСТВА ДЛЯ ВУЗІВ УКРАЇНИ
Пушкар Г. О., к.т.н., в.о.доц.;
Галик І. С., к.т.н., проф.;
Семак Б. Д., д.т.н., проф.
Львівський торговельно-економічний університет
pushkar-h@ukr.net
СУЧАСНІ НАПРЯМКИ ПЕРЕБУДОВИ ПІДРУЧНИКІВ ІЗ ТЕКСТИЛЬНОГО МАТЕРІАЛОЗНАВСТВА ТА ТОВАРОЗНАВСТВА ДЛЯ ВУЗІВ УКРАЇНИ
Необхідність корінної перебудови змісту підручників із текстильного матеріалознавства та товарознавства обумовлена низкою причин [1-4]. Назвемо основні з них:
- суттєві зміни, які відбулися у технологіях текстильного
виробництва в останні роки;
- потреба вивчення особливостей будови та оброблення
імпортного текстилю, який домінує сьогодні на ринку України;
- значні зміни у вимогах освітніх стандартів при підготовці
фахівців товарознавчого профілю сфери торгівлі та легкої промисловості України;
- потреба впровадження компетентнісного підходу у процес
підготовки фахівців товарознавчого профілю у вузах сфери торгівлі та легкої промисловості України.
При цьому необхідно перш за все розмежувати перелік питань,
які будуть розглядатися у текстильному матеріалознавстві і тих питань, які будуть розглянуті у текстильному товарознавстві.
Варто зауважити, що асортимент, властивості текстильної сировини та основи технологій виробництва текстильних матеріалів повинні розглядатися у матеріалознавстві, а асортимент і властивості готової продукції відповідно у підручниках із товарознавства різних груп текстильних товарів (швейних, трикотажних, текстильно-галантерейних, килимових та інших).
Спочатку обґрунтуємо доцільність створення підручників із текстильного матеріалознавства нового типу. На відміну від існуючих сьогодні підручників із текстильного і швейного матеріалознавства для потреб вузів легкої промисловості і сфери торгівлі, на нашу думку, у підручниках нового типу доцільно:
- об’єднати всі вузлові питання, що стосуються матеріало-
знавства текстильних волокон, ниток, барвників, апретів, текстильно-допоміжних речовин;
- розглянути особливості будови тканих, нетканих,
трикотажних, текстильно-галантерейних і килимових полотен;
- розглянути матеріалознавчі питання процесів прядіння,
ткацтва, в’язання, фарбування, заключного і спеціального оброблення текстильних матеріалів.
У підручниках з текстильного товарознавства основна увага
повинна бути приділена:
- розгляду теоретичних засад формування та оцінювання
оптимальної структури асортименту тканих, нетканих і трикотажних полотен і штучних виробів з них;
- класифікації і характеристиці механічних, фізичних та
естетичних властивостей цих матеріалів і виробів;
- висвітленню основних питань щодо оцінювання якості та
безпечності різних груп текстильних матеріалів і виробів;
- характеристиці особливостей маркування та пакування
текстильних матеріалів і виробів вітчизняного та, особливо, імпортного виробництва.
Необхідно підкреслити, що наведений у підручниках із текстильного матеріалознавства та товарознавства перелік вузлових питань, які стосуються асортименту і якості текстилю та одягу, повинні бути тісно пов’язані з переліком ключових компетентностей фахівців товарознавчого профілю сфери торгівлі та легкої промисловості, що містяться у відповідних освітніх стандартах [1-5].
Необхідність такої ув’язки змісту підручників із текстильного матеріалознавства та товарознавства із змістом ключових компетентностей із цих питань в освітніх стандартах обумовлена низкою причин, а саме [1]:
- вагомістю знань з матеріалознавства та товарознавства
текстильних матеріалів і виробів у формуванні рівня якості фахівців для потреб легкої промисловості та торгівлі України;
- обмеженістю або відсутністю цієї інформації в існуючих
підручниках із текстильного матеріалознавства та товарознавства.
Тому вважаємо за доцільне у підручниках нового покоління із текстильного матеріалознавства та товарознавства включити окремі розділи, присвячені впровадженню компетентнісного підходу у навчальний процес товарознавчих факультетів торговельних вузів і технологічних факультетів вузів легкої промисловості.
Саме такі підручники будуть придатними не тільки для оцінки знань та умінь студентів товарознавчих спеціальностей вузів сфери легкої промисловості і торгівлі України, але й для оцінювання якості підготовки спеціалістів даного профілю під час акредитації названих вузів [1,2].
У підручнику з текстильного матеріалознавства доцільно включити питання класифікації ключових загальних і професійних
компетентностей, отриманих студентами товарознавчого профілю під час вивчення курсу текстильного матеріалознавства, зокрема компетентностей, пов’язаних з знанням [1,5]:
- асортименту і властивостей основних груп текстильної
сировини – волокон, ниток, пряжі, барвників, апретів, текстильно-допоміжних речовин;
- асортименту і властивостями текстильних полотен тканого,
нетканого, трикотажного, текстильно-галантерейного, килимового виробництва;
- методів оцінки оптимальності асортименту та властивостей
основних видів текстильної сировини та текстильних полотен різних способів виробництва, волокнистого складу та призначення.
У підручнику з текстильного товарознавства необхідно
конкретизувати класифікацію загальних і професійних компетентностей фахівців товарознавчого профілю сфери торгівлі та легкої промисловості, пов’язаних із знаннями [1,5]:
- класифікації видового асортименту і властивостей виробів
швейної, трикотажної, текстильно-галантерейної та килимової промисловості;
- асортименту і властивостей одягу швейного та
трикотажного виробництва;
- оцінкою якості і безпечності одягу швейного та
трикотажного виробництва;
- асортименту і властивостей імпортного одягу різних
способів виробництва;
- особливостей маркування текстилю і одягу вітчизняного та
зарубіжного виробництва.
Список використаних джерел
1. Галик І. С. Основні напрямки розвитку текстильного товарознавства в ХХІ столітті / І. С. Галик, Б. Д. Семак // Вісник Львівського торговельно-економічного університету. Випуск 18, 2017. – С. 5-11.
2. Галик І. С. Проблеми формування та оцінювання екологічної безпечності текстилю : монографія / І. С. Галик, Б. Д. Семак. – Львів : Видавництво Львівської комерційної академії, 2014. – 488 с.
3. Кричевский Г. Е. Нано-, био-, химические технологии и производство нового поколения волокон, текстиля и одежды / Г. Е. Кричевский . – М.: Изд-во «Известия», 2011. – 528 с.
4. Пехташева Е. Л. Биоповреждения непродовольственных товаров. Учебник под ред. А. Н. Неверова, 2-е издание прераб. и доп. – М.: Дашков и К, 2015.- 332с.
5. Партико Зіновій. Як оцінювати українські виші? / З. Партико // Газета «День». – 2019. – № 3-4. – С. 14-15.
Галик І. С., к.т.н., проф.;
Семак Б. Д., д.т.н., проф.
Львівський торговельно-економічний університет
pushkar-h@ukr.net
СУЧАСНІ НАПРЯМКИ ПЕРЕБУДОВИ ПІДРУЧНИКІВ ІЗ ТЕКСТИЛЬНОГО МАТЕРІАЛОЗНАВСТВА ТА ТОВАРОЗНАВСТВА ДЛЯ ВУЗІВ УКРАЇНИ
Необхідність корінної перебудови змісту підручників із текстильного матеріалознавства та товарознавства обумовлена низкою причин [1-4]. Назвемо основні з них:
- суттєві зміни, які відбулися у технологіях текстильного
виробництва в останні роки;
- потреба вивчення особливостей будови та оброблення
імпортного текстилю, який домінує сьогодні на ринку України;
- значні зміни у вимогах освітніх стандартів при підготовці
фахівців товарознавчого профілю сфери торгівлі та легкої промисловості України;
- потреба впровадження компетентнісного підходу у процес
підготовки фахівців товарознавчого профілю у вузах сфери торгівлі та легкої промисловості України.
При цьому необхідно перш за все розмежувати перелік питань,
які будуть розглядатися у текстильному матеріалознавстві і тих питань, які будуть розглянуті у текстильному товарознавстві.
Варто зауважити, що асортимент, властивості текстильної сировини та основи технологій виробництва текстильних матеріалів повинні розглядатися у матеріалознавстві, а асортимент і властивості готової продукції відповідно у підручниках із товарознавства різних груп текстильних товарів (швейних, трикотажних, текстильно-галантерейних, килимових та інших).
Спочатку обґрунтуємо доцільність створення підручників із текстильного матеріалознавства нового типу. На відміну від існуючих сьогодні підручників із текстильного і швейного матеріалознавства для потреб вузів легкої промисловості і сфери торгівлі, на нашу думку, у підручниках нового типу доцільно:
- об’єднати всі вузлові питання, що стосуються матеріало-
знавства текстильних волокон, ниток, барвників, апретів, текстильно-допоміжних речовин;
- розглянути особливості будови тканих, нетканих,
трикотажних, текстильно-галантерейних і килимових полотен;
- розглянути матеріалознавчі питання процесів прядіння,
ткацтва, в’язання, фарбування, заключного і спеціального оброблення текстильних матеріалів.
У підручниках з текстильного товарознавства основна увага
повинна бути приділена:
- розгляду теоретичних засад формування та оцінювання
оптимальної структури асортименту тканих, нетканих і трикотажних полотен і штучних виробів з них;
- класифікації і характеристиці механічних, фізичних та
естетичних властивостей цих матеріалів і виробів;
- висвітленню основних питань щодо оцінювання якості та
безпечності різних груп текстильних матеріалів і виробів;
- характеристиці особливостей маркування та пакування
текстильних матеріалів і виробів вітчизняного та, особливо, імпортного виробництва.
Необхідно підкреслити, що наведений у підручниках із текстильного матеріалознавства та товарознавства перелік вузлових питань, які стосуються асортименту і якості текстилю та одягу, повинні бути тісно пов’язані з переліком ключових компетентностей фахівців товарознавчого профілю сфери торгівлі та легкої промисловості, що містяться у відповідних освітніх стандартах [1-5].
Необхідність такої ув’язки змісту підручників із текстильного матеріалознавства та товарознавства із змістом ключових компетентностей із цих питань в освітніх стандартах обумовлена низкою причин, а саме [1]:
- вагомістю знань з матеріалознавства та товарознавства
текстильних матеріалів і виробів у формуванні рівня якості фахівців для потреб легкої промисловості та торгівлі України;
- обмеженістю або відсутністю цієї інформації в існуючих
підручниках із текстильного матеріалознавства та товарознавства.
Тому вважаємо за доцільне у підручниках нового покоління із текстильного матеріалознавства та товарознавства включити окремі розділи, присвячені впровадженню компетентнісного підходу у навчальний процес товарознавчих факультетів торговельних вузів і технологічних факультетів вузів легкої промисловості.
Саме такі підручники будуть придатними не тільки для оцінки знань та умінь студентів товарознавчих спеціальностей вузів сфери легкої промисловості і торгівлі України, але й для оцінювання якості підготовки спеціалістів даного профілю під час акредитації названих вузів [1,2].
У підручнику з текстильного матеріалознавства доцільно включити питання класифікації ключових загальних і професійних
компетентностей, отриманих студентами товарознавчого профілю під час вивчення курсу текстильного матеріалознавства, зокрема компетентностей, пов’язаних з знанням [1,5]:
- асортименту і властивостей основних груп текстильної
сировини – волокон, ниток, пряжі, барвників, апретів, текстильно-допоміжних речовин;
- асортименту і властивостями текстильних полотен тканого,
нетканого, трикотажного, текстильно-галантерейного, килимового виробництва;
- методів оцінки оптимальності асортименту та властивостей
основних видів текстильної сировини та текстильних полотен різних способів виробництва, волокнистого складу та призначення.
У підручнику з текстильного товарознавства необхідно
конкретизувати класифікацію загальних і професійних компетентностей фахівців товарознавчого профілю сфери торгівлі та легкої промисловості, пов’язаних із знаннями [1,5]:
- класифікації видового асортименту і властивостей виробів
швейної, трикотажної, текстильно-галантерейної та килимової промисловості;
- асортименту і властивостей одягу швейного та
трикотажного виробництва;
- оцінкою якості і безпечності одягу швейного та
трикотажного виробництва;
- асортименту і властивостей імпортного одягу різних
способів виробництва;
- особливостей маркування текстилю і одягу вітчизняного та
зарубіжного виробництва.
Список використаних джерел
1. Галик І. С. Основні напрямки розвитку текстильного товарознавства в ХХІ столітті / І. С. Галик, Б. Д. Семак // Вісник Львівського торговельно-економічного університету. Випуск 18, 2017. – С. 5-11.
2. Галик І. С. Проблеми формування та оцінювання екологічної безпечності текстилю : монографія / І. С. Галик, Б. Д. Семак. – Львів : Видавництво Львівської комерційної академії, 2014. – 488 с.
3. Кричевский Г. Е. Нано-, био-, химические технологии и производство нового поколения волокон, текстиля и одежды / Г. Е. Кричевский . – М.: Изд-во «Известия», 2011. – 528 с.
4. Пехташева Е. Л. Биоповреждения непродовольственных товаров. Учебник под ред. А. Н. Неверова, 2-е издание прераб. и доп. – М.: Дашков и К, 2015.- 332с.
5. Партико Зіновій. Як оцінювати українські виші? / З. Партико // Газета «День». – 2019. – № 3-4. – С. 14-15.
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі